1. Tror du att det är hälsosamt

Frukt, bär, nötter och fitness spannmål är hälsosamt för dig, rätt? Visst innehåller det en hel del vitaminer och viktiga näringsämnen, men de är också mycket energirika. 100 gr av naturliga mandel har  574 kcal!

Gissa vad? Det är mer än en typisk Big Mac … som är 495 kcal. När man äter mandlar räcker det med 10-20 gram .
Frukt innehåller mycket socker (fruktos) och kan orsaka blodsockernivå på uppsving som kommer att förstöra en långsam och konstant metabolism: Istället för att bränna lagrat fett, föredrar kroppen söt och snabb energi som finns i frukt. Även många produkter som påstår sig vara hälsosamma är full av både socker, fett och kolhydrater. Bara för att det står 50% mindre fett betyder inte att det innehåller lite fett. Endast 50% mindre fett än den fruktansvärda höga mängden i den ursprungliga.

För att lösa detta: Sluta kategorisera livsmedel som “hälsosamt” och “inte hälsosamt” och ta reda på hur stort ditt dagliga kaloriintag är och vad den borde vara. Du kan bli chockad när du ta reda på hur mycket dina dagliga kcal av “hälsosamma mellanmål” av frukt och nötter är! Skapa sedan en måltidsplan för att få rätt mängd av viktiga näringsämnen såsom: kolhydrater, protein, fett, mineraler och vitaminer. Sedan gäller det att hålla fast vid planen! Under en lång tid. Garanterade resultat.

2. Du utövar ENDAST konditionsträning och uthållighetsträning

Om du bor på löpbandet, men aldrig har lyftas ett enda kilo, missar  du en av dom viktigaste bitarna i fitness pusslet. Inte bara kan styrketräning med vikter förhindra skador genom att stärka lederna, men det bygger också muskelmassa vilket ökar din förbränning (metabolism). Bonus: tack vare en ökad ämnesomsättning, kommer du att fortsätta att bränna kalorier långt efter att du är klar med din träning.

Hur man rättar till det: Enkelt, hitta dig själv en personlig tränare för att komma igång med ett styrketräningsprogram, och du kommer att märka stora framsteg på kort tid.

3. Du har inte ett tydligt mål och du ger upp för fort

Om ditt enda konditions- eller hälsomål är: “Gå ner i vikt och ser bra ut.” Så jag kan bara säga det direkt; du kommer att misslyckas. Eftersom ett mål som inte är tidssatt och där det inte finns några konsekvenser om du inte levererar troligen kommer att leda till att det aldrig uppfylls. Det är bara motivation som är tillräckligt för att få dig dit. Det måste vara mer specifik.

För att lösa detta: Sätt upp ett mer specifikt mål; Som att förlora 0,5 kg per vecka, eller vara stark nog att ta din egna kroppsvikt i knäböj inom en viss tidsperiod. Och för att nå ett mål så behöver du en plan. En specifik plan. Äta hälsosamt och motionerar mer är inte en plan. Det är en önskan. Ta reda på hur mycket du ska äta och vad du ska träna varje vecka för att göra framsteg. Planera sedan varje måltid och varje träning under hela veckan. Och håll dig till det!

4. Tror du att du bränner mer än du faktiskt gör

Det här passet gav jag allt! Nu är det dags för GAINS! Nej! Du tror att du har bränt minst 1000 kcal, men i verkligheten är det kanske 550.

För att lösa detta: Skaffa dig en Fitbit, en pulsmätare eller något för att mäta aktivitet och energinivå. Eller få hjälp av en personlig tränare / professionell näringsfyisolog eller måltidsplanerare. Då har du någon annan att svara för, och det kommer att vara till stor hjälp för din självdisciplin.

5. Du blundar för dolda kalorier (Cheat på din diet)

Lite salladsdressing, slicka skeden ren, äta bitar av mat under tillagningen medan du förbereder den, lite ketchup på kycklingen och en rågad dl havregryn, 2-3 oliver ur burken i kylskåpet… Det är ju ingenting, bara lite, det kan väl inte skada? Eller? Du motiverar det med dessa tankar i huvudet hela tiden.
En sallad är en av de mest hälsosamma och magra rätter som du kan äta, men när du toppar det med bacon bitar, ost, nötter, torkad frukt och en krämig dressing, kan du fördubbla kalorierna som ingår i en handvändning. Till exempel är det 100 kalorier i 10 små krutonger. Alla dessa små oskyldiga bitar av mat då och då, kan lätt blåsa din kcal budget med flera hundratals kcal dagligen. Då kommer du att hamna på efterkälken samtidigt som du tror att du följer dieten. Du blir omotiverad och tänker att du inte kan gå ner i vikt även om du gå diet, när du i verkligheten faktiskt kan ha ätit mer än du normalt gör.

Hur man rättar till det: Det är bara att sluta fuska! När du överväger att fuska, bara låta bli! Craving försvinner efter ett tag.

Comments

comments

About The Author

Ariell Rosenblad. Art director and Editor in chief Long and varied background in the field of exercise. IFBB Athlete.